top of page
חיפוש
תמונת הסופר/תחן גולן

תקשורת מקרבת - המודל

עודכן: 11 בנוב׳ 2022

לפעמים יש הרבה רצון -

רצון "לא לכעוס"

רצון "להרגיש יותר חיבור"

רצון ש"משהו כבר ישתנה"

לפעמים ברגע האמת , ב"לייב" אנחנו שמים.ות לב-

שאנחנו בסערה

שעוד רגע נגיד דבר שנתחרט עליו

שאנחנו ממש רוצים.ות עכשיו לעצור ולפעול אחר אבל לא מצליחים.ות או לא יודעים.ות איך.

ולפעמים יש רגעים כאלה רק אחר כך אולי בלילה במיטה אולי ברגע לבד עם המחשבות שאנחנו מבינים.ות ששוב ושוב קורים אותם דברים, שאנחנו רוצים.ות שמשהו יהיה אחר אבל אין לנו מושג איך.

יש בטח כלים נוספים ואני מביאה לפניכם את הכלי המופלא שאני מצאתי שהוא ממש לעזר בעבורי לתקשורת מקרבת יותר עם עצמי :

המודל של תקשורת מקרבת - NVC- NONVIOLENT COMMUNICATION

המודל מורכב מארבעה שלבים ולהם אני מוסיפה שלב מקדים .

אני מוצאת שאת המודל קל יותר ליישם קודם כל עם עצמי (מתבוננות על איך אני מרגישה , מה אני צריכה נותנת לעצמי חמלה) ושזה מה שמאפשר לנו להיות בחיבור לעצמנו ובפניות לאחר.ת ורק לאחר מכן אני פנויה להתבונן החוצה אל האחר.ת ולנסות להתחבר אליו.ה בחמלה.

איך נעבוד עם המודל?

בקצרה אלו הם שלביו:

0. שלב מקדים-לעצור ולנשום - לעצור ואת התגובה האוטומטית ולהחליפה בנשימה , רגע לבלום ולאפשר בכלל למשהו חדש לקרות- יכול לקרות בזמן אמת או בדיעבד.

  1. תצפית - מה קרה בצורה אוביקטיבית, ניסוח הסיטואציה בצורה עובדתית כמו שמצלמה הייתה קולטת תוך כדי הימנעות מהכללות.

  2. רגש - מה הרגשתי בגוף ראשון כשאני מנסה להתחבר אלי ומה אני מנחשת שהאחר הרגיש כשאני מנסה להתחבר אליו.ה. רגש בשונה ממחשבה "אני מרגישה כעס" לעומת "אני מרגישה שאת.ה מכעיס אותי". הרגשות הם הכלי שמחבר אותנו לעצמנו ולאחרים והוא כמו פעמון שמצלצל כשצרכים נענים או לא נענים.

  3. צורך - הלב של התקשורת המקרבת, הכח שמניע אותנו לבצע כל פעולה, כל דבר. הצרכים הם אוניברסליים , בהם נוכל להיפגש . ננסה לשאול : "מהו הצורך הבסיסי העמוק שעומד מאחורי הדברים?" צורך בשונה מאסטרטגיה לדוגמא כסף היינו אסטרטגיה אחת למענה על הצורך בביטחון. ננסה להתחבר ולשהות עם הצרכים שלנו ולנחש בחמלה מה הם צרכי האחרים ועם החיבור והיצירתיות יכולות לעלות אסטרטגיות שונות למענה על צרכים באופן שלוקח את כולם.ן בחשבון.

  4. בקשה- מה נוכל לבקש כדי להעשיר את חיינו? בקשה ברורה, חיובית ומעשית. פעמים רבות אנחנו דורשים.ות ואומרים.ות דברים בלשון ציווי בשל הפחד מדחייה בשל חוסר אמונה בכך שא.נשים רוצים להיענות לבקשותינו ומתוך חשש שרק אם נדרוש נוכל לקבל את מבוקשינו. אט אט ננוע אל עבר אמונה שניתן לבקש, ניתן לשהות במקום החשוף שמעז לבקש ועם חגיגת המוכנות לקבל "לא" ולשמוע את ה"כן" שמאחורי ה"לא" נוכל לחיות בחופש ובבחירה גוברת. בשלב הבקשה נבטא את כל חלקי המודל לאחר שבדקנו עם עצמנו שאנחנו אכן מוכנים.ות לקבל "לא".

לדוגמא: "

בלשון דרישה נאמר "תשטוף כלים!"

ובלשון בקשה ראשית ניתן הכרה לצד השני באם אנו מרגישים.ות שיש צורך ואז נבטא את בקשתינו : " הערב כשחזרתי הייתה ראיתי שיש 10 כלים בכיור, אני לא בטוחה איך אתה מרגיש לגבי זה אבל אני מנחשת שאתה עייף ויש לך צורך במנוחה ? אני מרגישה תסכול כי יש לי צורך בסדר , בשותפות, ובמנוחה האם תהיה מוכן שנקבל החלטה משותפת מי ומתי ישטוף את הכלים?"

בסרטון הסבר על המודל ניתן לצפות כאן


בהצלחה ובהנאה!

חן.

10 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page